UDSTILLINGSSTEDET VIRUS

Kunstnerstyret nonprofit pirat-udstillingssted i Artspace Skovsnogen.

Som en levende organisme indtager udstillingsstedet Virus, Skovsnogen. Igennem Open Calls, vil der uafhængigt løbende være udstillinger, således at man som beskuer eller gæst i skoven, vil kunne opleve forskellige kunstnere indtage et af værkerne i Skovsnogen.



Virus fungerede oprindeligt som en pirat-radiostation på en international Spejderlejr i Holstebro, hvor den med ispiration fra 1950'ernes danske Radio Mercur, dagligt sendte pirat-radio ud til 35.000 deltagende spejdere og frivillige.



Den forunderlige hytte der husede pirat-radiostationen, minder om en mellemting mellem en højtaler og en transformerstation, der er blendet sammen med et profant træskur. Igennem et overdimensioneret koøje, kan man som beskuer kigge ind i hytten, der fungerer som et lukket udstillingssted, en kukkasse, og netop det faktum at man ikke kan gå ind i udstillingsstedet gør, at man ikke kan se alt, indholdet, tingene, der er installeret i den skjuler hinanden og Virus's beliggenhed i Skovsnogen skaber en dobbelthed. Modsat Skovsnogens andre værker, der læner sig mere op af den traditionelle installation, hvor beskuerens øje går på inspektion i alle afkroge og skovens tilbageerobring af værkerne bliver synlig, opstår der en spænding imellem Virus som værk og Virus som udstillingssted. Beskyttet af sort tagpap og hævet på søjler over jorden, tager Virus sig ud som en monumental skulptur man kan interagere med, men når synspunktet fastlåses bag ruden i koøjet og det går op for en at indgangen er låst, opstår der en mulighed for at sløre begivenhederne og for at antyde tilstedeværelsen af ukendte objekter og idéer. Beskueren må isolere indholdet og som ved maleriet, hvor perspektivet er begrænset, må man overlade det til fantasien, hvad man tror der gemmer sig længere inde i hytten.



Med udstillingsstedet Virus ønsker vi at skabe en alternativ udstillingsplatform til mere etablerede gallerier og institutioner. Beliggenheden i skoven og Virus's indretning, ligger i høj grad op til afsøgende produktion på stedet. Med sin ottekantede form og sine skrå vægge kan udstillingsstedet enten angribes 1:1 som et traditionelt udstillings rum eller der kan tages højde for skoven og naturens effekt på materialer, så som fugt og råd, sådan at det installerede værk over tid vil ændre karakter. Der kan således arbejdes både med eksperimenterende og stedspecifik kunst, men også performance og lydkunst.

Ansøgnings procedure

Udstillingsstedet Virus opfordrer kunstnere, kuratorer og andre kulturproducenter til at foreslå udstillingsprojekter.

Udstillingsforslag modtages løbende og vil blive evalueret af kuratorholdet hos Virus.



Ansøgningen skal indeholde følgende:
/ Projektbeskrivelse (maks. 2 sider)
/ CV på alle deltagere
/ Arbejdsdokumentation
/ Kontakt oplysninger



Forslaget skal sendes elektronisk til jensogmorten@gmail.com og mrk emne feltet VIRUS ansøgning.

Ansøgningsforslag der kommer i betragtning til et udstillingsprojet vil blive direkte kontaktet og informeret om mulige datoer for en udstillingsperiode.

Udstillingsstedet Virus tilbyder:

Et ca. 5 m2 udstillingsrum med 2,5 m til loft og ovenlysvindue.

Virus kan i de fleste tilfælde være behjælpelig med logi og dækning af mindre beløb til transport. Det forventes, at ansøger fundraiser til resten af budgettet.

Der må ikke skrues eller sømmes i væggene, det bærende træ skelet skal benyttes.



Jens Ardal & Morten Kromann

Tlf.: +45 4183 2083

jensogmorten@gmail.com
Web: http://jensogmorten.dk

UDSTILLINGER

Anne-Sofie Overgaard

annesofieovergaard.dk

 

Den anden dimension, 2017

 

 

 

 

 

 

Foto: René Schmidt

1/6

Ragnhild May

ragnhildmay.com

 

”Nu vil jeg hvile paa mine Lavrbær -hvile til dommedagsbasunen lyder, Komposition for glissandi, cirkulær”

 

Ragnhild May’s værk  er en performativ installation, bestående af en konstruktion, der får fløjter til at spille og skifte tone automatisk. Fløjterne – som er af typen slide whistle, en legetøjsfløjte, der spiller et 'slide' eller glissando via en pind der trækkens gennem fløjtens rør – er bygget sammen med en krumtap-mekanisme, der således får fløjterne til at spille en symfoni af glissandi simultant. I 1738 byggede urmageren Jacque de Vaucancon en automatat i form af en fløjtespiller, der kunne spille en melodi automatisk, og endnu tidligere forsøgte jesuitten Athanasius Kircher at bygge en udgave af Æoulus-harpen. Også i mytologien er der talrige referencer til selvspillende instrumenter. Ragnhild Mays værk er baseret på det ræsonnement, at hvis man vil skrive en komposition, må man først bygge en konstruktion, der systematiserer lyd efter en orden eller logik. Og således må instrumentbyggeren være komponist og konstruktionen et partitur.

 

Michael Rahbek Rasmussen, 

www.michaelrahbek.com

 

Med maleri, skulpturer og installationer skabes et sammenstød mellem værk og betragter. Nogle værker reagere direkte på betragterens tilstedeværelse via et dynamisk materiale, mens andre er statiske og til tider spiller med betragterens bevægelse i rummet. De fleste værker besidder en fornemmelse af fravær i deres tilstedeværelse. Dette fravær er ikke blot en tom afvisning men et tomrum for betragterens kognition.

 

Michael Rahbek Rasmussen er født og vokset op i den lille landsby Skovlund nær Ølgod. Forældrene Kathrine og Ove stammer begge fra Kibækområdet. En af nabogårdene til Skovsnogen i Døvling har været hjem for morsiden af familien siden århundrede skiftet og indtil 1998. Michael har leget meget i området rundt skovsnogen i sin barndom, og har et specielt tilhørsforhold til stedet.
Michael flyttede siden som 16 årig til Herning for at studere mediegrafiker hvilket han droppede efter grundforløbet. Derefter arbejde i forskellige jobs i nogle år og prøvede sig også på en kokkeuddannelse, til han indså at det var kunst han skulle arbejde med. Han flyttede til Århus og startede på Århus Kunsthøjskole og siden et semester på Kunsthøjskole på Ærø, før han flyttede til Oslo i Norge, for at studere på Statens kunstakademi i Oslo. Michael bor og arbejder fortsat i Oslo.

1/6

1/5

Solveig Lønseth, 19. januar - 19. april 2013

2000m papir
Basic industrial paper, 2000 m, wooden stand and hand crank
www.solveiglonseth.com


Uddrag fra Solveig's egen tekst om værket;
"Når jeg entrer ett rom, finner jeg meg til rette eller opplever en form for utilfredshet. På denne måten opplever jeg rommets potensiale.
Rom er grenseløst. Rom strekker seg lengre enn til vegger, gul og tak. Rom er en opplevelse.
Et rom er eller blir aldri ferdig, enten det er tomt og urørt eller fyllt til randen og det er denne evige forandringen som fascinerer meg mest, tanken på at det kan fylles og tømmes igjen, fylles og tømmes."
Med Solveig's værk, 2000 m papir, åbner hun op for at publikum kan udføre en handling i et rum, de ikke selv befinder sig i.

1/9

Jens & Morten 

16. dec 2010 - 19. januar - 2013

 


Inspired by pirate radio Radio Mercur, who in the late 1950s broke the Danish radio monopoly, The artgroup Jens & Morten, with help from students at Art and Design in Holstebro, set up a pirate radio; Radio Rethink on the international scout camp in Holstebro 2012 with 35,000 participants. Jens & Morten consist of visual artists Jens Ardal and Morten Kromann. The radio was intended to rethink the way we meet to exchange stories. It happened during the day with workshops for children, competitions in radio house and a kind of open microphone where you could come by and send a greeting. The four days of workshops culminated in a parade procession, where all that the participating children had produced, was revealed.
Subsequently, Radio Rethink moved to Skovsnogen, where it has been reinstalled and where Jens & Morten will continue working with the idea of a pirate radio and present it to the public in connection with Skovsnogen exhibition opening on December 16, 2012